aalexandratallberg

Pliktverket

Kategori: Allmänt

för en tid sedan så skickade jag in till pliktverket för att kolla om jag hade någon chans att få mönstra. fick då hem ett brev att jag hade blivit antagen och skulle få ett brev hem på posten då jag hade fyllt 18 år.

idag kom ett brev hem på posten där dom skriver att soldatutbildningen ska vara frivillig från och med 1 juli 2010. därefter ska ingen tjänstgöra med plikt när det är fred om inte försvarsberedskapen kräver det.
det innebär att pliktverket inte kan erbjuda nån någon befattning när man har antagninsprövat, men om man uppfyller kraven för att tjänstgöra kan dom endast skriva in en på utbildningsreservern.
och längst ner på mitt brev står de då att om jag fortfarande är intresserad av att mönstra även om det har blitt ändringar. så är jag  då välkommen att komma det datum jag har fått, eller så ska jag höra av mig senast den 1 september om jag inte vill. så nu har jag ett ganska svårt beslut. jag skulle vilja mönstra och se hur jag klarar mig både fysiskt och psykiskt. men jag vet inte rikigt om jag vill nå mer efter det. men jag har iaf nåra veckor att tänka och hoppas att jag gör rätt val sen.

nog om det. har vart ner och kört ett tränings pass, blev 1 och 1/2 timma. så är nu slut i kroppen. ska sätta mig och göra körkortsteori snart. ringde och bokade halkan idag också, den 8 september är det dags sen är de inte långt kvar tills jag ska sitta nervös i bilen och framör datorn och göra mina prov. bara hoppas att det går bra första gången så jag slipper hålla på massa fler gånger. :P

Kommentarer


Kommentera inlägget här: